Zondag, 18 september 2022.

Ik zit vandaag diverse fotosites te bekijken en kom uit op een site van Thijs Schouten en bekijkt de fotolocaties op zijn site. De eerste reis die me direct opvalt is "Vogels fotograferen op Helgoland" (https://www.thijsschouten.com/fotolocaties/helgoland/) en de eerste foto brengt mij in extase. Ik wil ook zo'n foto maken. Het gaat kriebelen en toen ik de blog gelezen had wilde ik eigenlijk maar één ding . . . daar ook naar toe.

Ik stuurde de link naar Jan Koetze en ook hij was om na het zien van de blog. Wij moeten het gewoon doen zei hij. Gaan. Dat was het moment dat we de reis gingen plannen. Ik besloot een blog te gaan bijhouden met alle bijzonderheden en de kosten. Ik was op internet ook aan het zoeken naar de mogelijkheden/kosten van zo'n reis en het leek me nuttig om dit in mijn blog te zetten voor degenen die ook eens zo'n reisje willen maken.
We spraken af om een midweek te boeken rond de tijd dat de Jan van Genten (mogelijk) al jongen hebben.
Rond juni 2023 dus.

Foto: Jan met de Pet (Scheveningen 11 januari 2023)

Reisinfo.

Afstand vanaf Scheveningen naar Cuxhaven (Duitsland) is 451 km rijden.
Geschatte bijkomende kosten:
Benzine         125 euro (Geschat)
Parkeergeld    30 euro  (Kan ter plaatste geboekt worden. Overdekt 40 euro en open terrein 30 euro)
Bootreis        148 euro (Geboekt en betaald op 2 april voor 2 man retourtje)

Totaal            303 euro

Afstand vanaf Cuxhaven naar Helgoland (Duitsland) met de Ms. Helgoland is ongeveer 63 km varen. (2,5 uur)
(https://www.cassen-eils.de/fahrplan-und-fahrplanaenderungen
De bagage dient bij inschepen afgegeven te worden en je kan het bij je hotel laten bezorgen. Per koffer iets van 15 euro (retour) hotel. (https://www.cassen-eils.de/fracht-und-gepaeck
De boot vertrekt om 10.00 uur vanuit Cuxhaven en om 16.15 uur vanuit Helgoland.

Woensdag, 28 september 2022.
Geboekt. Een midweek van 5 juni 2023 t/m 9 juni 2023.
We hebben ieder een 1 persoonskamer geboekt in hotel Hanseat.
Dit hotel ligt op ongeveer 1 km lopen vanaf de boot.

We hebben gekozen voor één kamer met zicht op het land en de andere met zicht op zee. Zo kunnen we desgewenst de zonsopkomst en/of zonsondergang vanaf één van de kamers zien, denk ik.
Gezamenlijke kosten (2 man dus) voor dit hotel (incl. ontbijt, toeristenbelasting en gratis annuleren) 866,80 euro.
Dit bedrag is met mijn creditkaart gewaarborgd en dit dient bij het hotel (pas) afgerekend te worden.
Tot 14 mei 2023 kan de reis (gratis) geannuleerd worden maar dat zijn we (vooralsnog) niet van plan.

Hotel Hanseat: Am Südstrand 21, 27498 Helgoland, Duitsland

Zondag, 2 april 2023.
Vanavond de bootreis geboekt. Ik weet niet of je nog langer kan wachten. Misschien zit de boot dan vol. Haha.
Kosten voor een retourtje met de MS Helgoland zijn zoals eerder aangegeven.

Dinsdag 30 mei 2023.
Het is bijna zover. Zondagnacht gaan we rijden. De afgelopen weken nieuwe batterijen voor beide toestellen gekocht, extra geheugenkaartje en polarisatiefilters voor de groothoeklens (25 mm 2.8 ) en portretlens (50 mm 1.4). Ook veel geoefend met de instellingen die mogelijk daar in Helgoland van toepassing zullen zijn. Laptop (actie Jan Koetze) en externe harde schijven met de cardreaders gaan uiteraard ook mee. Zo kunnen we daar in de "verloren" uurtjes een eerste schifting maken.
Gisteren nog wel een kort lopende reisverzekering afgesloten aangezien mijn lopende kostbaarhedenverzekering alleen voor in Nederland geldt. Dat moet het zo'n beetje zijn. We zijn er klaar voor zeg maar en het weer lijkt prima te zijn. In ieder geval droog.

Vanaf Helgoland kan je ook naar het naast gelegen eilandje Dune voor o.a. de zeehonden. Zie link voor kosten en tijden.

Het zit erop:
We zijn weer thuis. Een mooie reis gehad met mooie soorten en goed foto weer.

Even een terugblik:
5 juni 2023: De reis ging voorspoedig. Binnen vijf uur gereden van Den Haag naar Cuxhaven. Vlak voor de de boot is een parkeerplaats. Voor het daar parkeren van maandag t/m vrijdag kostte het 30 euro (cash betalen).
Direct ernaast ligt het kantoortje van de rederij. Daar de bagage afgehandeld. Wij kozen ervoor de koffers in het hotel te laten bezorgen. 17 euro per koffer kostte dit. We kregen een groene label waar het hotel op stond vermeld en die plakten we op de koffers. De koffers hebben we op de kade voor de boot gezet en die werden vervolgens in een container geladen en aan boord gehesen. Ongeveer 3 kwartier voor vertrek konden we de boot op. Een mooi plekje benedendeks gekozen want het was toch behoorlijk fris. Om exact 10.00 uur gingen de trossen los. Ik zeg dit omdat om 10.02 uur er nog twee mensen kwamen aanrennen. Helaas . . .  de boot vertrok zonder deze personen. Ik ken de Duitse taal niet en zeker ook het liplezen beheers ik niet want anders had ik waarschijnlijk de Duitse scheldwoorden van deze personen kunnen begrijpen.
De reis ging voorspoedig. Wel een uur van tevoren een reispil ingenomen want een beetje zeeziek zou ik kunnen worden. Dat is gelukkig niet gebeurd. Op Helgoland aangekomen liepen we naar het hotel en we konden direct de kamers in. Tijdens de incheck werden de koffers al het hotel ingebracht. Een mooie service.
Het hotel was prima. Mooie schonen kamers en een lekker ontbijt. Er is geen restaurant in het hotel maar zat van dat soort eetgelegenheden op het eiland. Let wel op dat er veel cash betaald dient te worden. Dus cash geld in de zak.
Over het fotograferen zal ik in mijn fotoblogs vertellen. De terugreis verliep ook goed. Lekker op tijd weer in de haven echter ...... onze koffers kwamen niet uit de container. Ik zal het kort houden. De koffers waren niet in het hotel opgehaald. Ze stonden daar nog. Bij wie de fout lag . . . . het zal wel na wat heen en weer gebel door Jan zijn de koffers vanuit het hotel aan DHL bezorgd dus die zullen wel aankomen. Kosten p.p. voor de koffer 34 euro verstuurd vanaf het eiland.
(update:koffers werden op 21 juni 2023 thuisbezorgd)
Een prima reis gehad. We hebben ons zeer vermaakt en konden alles op ons gemak bekijken. 5 dagen is niet gek.
Jan had 56 wandel kilometers geregistreerd staan op zijn smart watch. Een behoorlijk aantal voor mij deze dagen.
Kijk ook eens op de blog van mijn reisgezel Jan Koetze die een mooie blog met foto's heeft gemaakt.

Zie verder voor de foto's de (sub) blogs.
Dag 1 Helgoland Jan van Genten
Dag 2 Düne Zeehonden en Eiders
Dag 2 Helgoland Jan van Genten
Dag 3 Düne diverse soorten
Dag 3/4  Helgoland Jan van Genten
Dag 3/4 Helgoland diverse soorten
Dag 5 Düne diverse soorten